רבני ישראל הולכים לבג"צ מול משרד הדתות

    גואל ועקנין No Comments on רבני ישראל הולכים לבג"צ מול משרד הדתות
    21:45
    08.05.24
    נתי קאליש No Comments on עדות אישית: "הרב משה הלל אמר בביטחון: תעלו למירון בשמחה רבה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ארגון רבני הערים וארגון רבני ההתיישבות והשכונות בשיתוף עם הליכות עם ישראל, קיימו ארבעת ימי עיון פוריים במלון "רמדה" בירושלים, בנושאים של כשרות, ומשפט התורה, ובענייני דת ומדינה, אל הכינוס הגיעו מאות מרבני ישראל: רבני הערים ההתיישבות והשכונות המכהנים, וכן דיינים מבתי הדין של הליכות עם ישראל, הכנס המיוחד עמד גם על כבודם ומעמדם של הרבנים בישראל, ועל חוזר מנכ"ל חמור שהוציא בימים אלו המשרד לשירותי דת נגד הרבנים בהתיישבות, הרבנים גם דנו בהצעות מעשיות והדרכים כיצד לבטלו.

    כב' סגן השר לשירותי דת הרב אליהו בן דהאן אמר שהם הביאו למינוי 50 רבנים לאחר שנעצרו המינויים כבר 11 שנים, וזה טוב שיש דיווח, וזה טוב ונכון, ושיבח את החוזר שיעשה סדר, וקיבל על כך ביקורת רבה ונוקבת מהרבנים הנוכחים.

    הגאון הרב יוסף שלוש שליט"א הרב האזורי דרום השרון ויו"ר ארגון הרבנים בהתיישבות, דיבר בפני סגן השר לשרותי דת באריכות, וסיפר על השתלשלות הוועדה שהוקמה לצורך הרבנים בהתיישבות, ואמר שאת מסקנות הועדה הראשונה דחה אותם כב' שר הדתות דאז הרב יצחק כהן, ולאחריו מינה השר 8 חברים בוועדה, 4 רבנים, 2 משפטנים, ו-2 אישי ציבור, וזאת בנוכחות ישיבה רבת משתתפים שהיה בה גם המנכ"ל, ובהגיע הוועדה לישיבותיה החליט מאן דהו בוועדה לעשות את עצמו יו"ר, וגם בהמשך טען שהרבנים הם רק ממליצים ומשקיפים, ולא חברים בוועדה, והחליט כן על דעת עצמו, נגד קביעת השר את חברי הוועדה, ולכן אין כל תוקף חוקי להחלטות הוועדה. הרב שלוש גם הסביר שלא הרבנים עצרו את המינויים אלא משרד הדתות.

    לחץ לקריאת ההסבר על מאבק רבני ההתיישבות

    ואז פנה כב' הרב שלוש לכב' סגן השר הרב אליהו בן דהאן, ואמר מי קובע במשרד הבריאות את סל הבריאות, האם כאלה שמבינים קצת בבריאות, או שעשו איזה קורס בענייני בריאות, או רק פרופסורים ומנהלי מחלקות ורופאים בכירים? כמו כן בצבא מי קובע את צרכי הצבא ודרכי המלחמה, האם סמלים זוטרים או רק אלופים ותתי אלופים ורמטכלי"ם לשעבר? וכן בכל תחום קובעים את הצרכים רק אנשים המומחים הנמצאים בשטח, אבל כאן בענייני דת מרשים לעצמם הממונים שגם אנשים שלא קראו ולא שנו שהם יקבעו את הגדרת תפקיד הרב, לא הרבנים המכהנים, רק פקידים ובעלי בתים, אכן כל הכבוד, הידד! הידד! הפקידים הסכימו לשמוע מס' ישיבות את הרבנים, אבל הפקידים הם המבינים ברבנות, הם אלה שיקבעו את ההגדרות ואת תפקידם ומעמדם של רבני ישראל, וכך לא יעשה בישראל אמר הרב שלוש.

    ומכאן קרא לכב' סגן השר להקים ועדת רבנים לכל רפורמה שרוצים לעשות במשרד הדתות, והחברים בה יהיו רק רבנים מכהנים מתוך המערכת הרבנית, כי הם שמבינים את הצרכים של הרבנות, ואת מה שכדאי להוסיף ולשנות, ולא לתת יד לפקידים שיקבעו בענייני רבנות ודת.

    ואז עבר הרב שלוש לחומרת הנוהל של חוזר מנכ"ל לרבנים בהתיישבות, ואמר שלא יעלה על הדעת שהרבנים יצטרכו לחתום על חוזה מול המעסיק שזה הועד המקומי או המועצה האזורית, ואם הרב לא יראה לו דבר כשרות, או נישואין, או בעיה חמורה בענין השבת יפחד לדבר, כי הוא עומד מול מעסיק שהוא הבעל הבית והמעסיק שלו.

    כמו כן כל נושא הדיווח הוא פוגעני ביותר ויורד לרזולוציות קטנות ונמוכות, דיווח פוגעני ומבייש, בושה וחרפה של דיווח, ומתחילים בדיווח תלת חודשי, ומשם זה יעבור לדיווח יומי, ופרטני, שפוגע אנושות במעמדם ובתפקידם של הרבנים והרבנות בישראל, לא ננוח ולא נשקוט עד אשר יבוטל החוזר החמור הזה, עצמאותו של הרב היא מחובת וממהות תפקידו של הרב.

    ולא הספיק הרב שלוש לדבר את דברו כבר למחרת הכריז המשרד לשירותי דת בראיון: שעתידים גם לדווח דיווח יומי היכן היה הרב בכל יום, ולכן שלא יפתונו בפיהם שזה תלת חודשי, ושזה לרבנות הראשית, כי זה כבר עבר למשרד לשירותי דת.

    ועל המגורים הכריז הרב יוסף שלוש שוועד הרבנים בצורה עקרונית דוגל במגורי הרב במקום כהונתו, אבל אי אפשר להרע תנאים לרבנים שכבר מכהנים עשרות בשנים, ואו למעלה מעשר שנים, ויתירה מכך בהחלטה גורפת זו שכל רב יגור במקום כהונתו, הרי הם מחקו את הרבנות בהתיישבות בכל אזורי מרכז הארץ מגדרה ועד חיפה, וגם באזורים בצפון ובדרום, מפני ששכר הדירה עולה לפעמים בין 5.000 ל-9.000 ₪, ומשכורתו של הרב היא כ- 4.500 ₪ לרב מתחיל, ולכן המשרד לשרותי דת בחוסר הבנה החליט החלטה שגוייה שתוצאתה היא מחיקת הרבנות במועצות האזוריות לחלוטין, ועוד מה יהיה לרב ששכר דירה ביישוב שנים רבות, ובעל הדירה החליט ביום מן הימים להוציאו, ואינו מוצא מקום ביישובו לגור, פשוט אין דירה, אז מה יעשה הרב? על הרבה דברים לא חשבו במשרד הדתות.

    וכן החוזר קובע ועדת פיטורין על דעת עצמו, שרוב רובם של חברי ועדת פיטורין אינם רבנים, ודרש שרק מועצת הרבנות הראשית לישראל יכולה לפטר רב מתפקידו.

    ואז זעק הרב יוסף שלוש רבש"ע באיזה משרד מפירים הסכם קיבוצי? איפה יש דבר כזה? איפה המוסריות להפר זכויות עובדים ברגל כה גסה? לרבנים יש הסכם קיבוצי שהחוזר מנכ"ל סותר אותו בארבעה מקומות, כיצד זה עולה על הדעת? החוזר הוא חמור ביותר ולא נוכל להרשות לעצמינו, אלא רק עד שנבטלו לחלוטין בהחלטת בג"ץ, כי זה אחריות לדורות.

    כמה פעמים ביקש מכב' השרים הקודמים של משרד הדתות, וכן מכב' סגן השר גם במכתבים וגם בפגישות בואו ונקים ועדת אתיקה או ועדת משמעת עם סמכויות ושינים חוקיות ואמיתיות, ואנחנו נטפל בכנות בענין במלוא חומרת הדין, לא יתכן שמעט מאוד של רבנים, אולי כ-3% אחוזים, ישפיע בהחלטות על כל רבני ישראל ויחייבו את כל רבני ישראל בדיווחים פוגענים כאלו.

    ובעניין דיווח על ימי חופשה ומחלה, אמר הרב שלוש שמשרד הדתות לא עשה מאומה, ולא חידש כלום, כי הוא ביקש פעמים רבות מהשרים הקודמים, וגם מכב' סגן השר בעצמו שהרבנים מוכנים ורוצים לדווח על ימי חופשה ומחלה, ואז שאל מדוע המשרד לשירותי דת לא הוציא הוראת מנכ"ל פשוטה כבר לפני שנים לכלל המועצות האזוריות שהרבנים ידווחו על ימי חופשה ומחלה? למה צריך לחכות כ"כ הרבה שנים עד הנוהל החמור הזה, שכאילו נעשה בו משהו טוב.

    הרב שלוש בירך את כב' סגן השר על בואו להשתתף בכינוס הרבנים, ואף שיבחו על אומץ ליבו לשמוע את תלונות הרבנים בנושא חוזר המנכ"ל.

    הרה"ג שמעון אלמליח שליט"א רבה של עתלית ויו"ר ארגון רבני הערים, אמר שלא יתכן להפר הסכם קיבוצי, אין מיגזר אחד במשק שמעז לעשות זאת, לצערינו רק כשמדובר ברבנים אפשר לפגוע, עו"ד חשובים כמו מר דוד גלס, ועו"ד רענן בר זוהר, ועוד, אמרו מפורשות שזה הפרה ברורה של ההסכם הקיבוצי, גם אי אפשר להחיל חובת מגורים על הרבנים בהתיישבות מפני ששכר הדירה במושבים עולה אפילו בצפון לפעמים בין 5.000 ל-9.000 ₪, וכ"ש במרכז הארץ, ומשכורתו של הרב היא כ- 4.500 ₪ לרב מתחיל, מאיפה יוסיף הרב כסף לגור במושב? קודם שיעלו את השכר ואח"כ ידברו ויחייבו מגורים, וכמו במורים, קודם עשו תכנית העלאת שכר באופק חדש, ואז נתנו חובות על המורים, אבל אין חובות והרעת תנאים בלי זכויות, וכל זה אפשר לעשות רק בפתיחת ההסכם הקיבוצי.

    ולאחר כל דין ודברים הזה, ביקש כב' הראשון לציון הגאון הרב שלמה עמאר שליט"א, שהצדדים ישבו יחד בכדי להגיע לסיכומים ולהבנות, והוא יהיה מוכן לעזור בדבר, הרב שלוש אכן נעתר לבקשתו, אבל בתנאי שלא ימשכו זמן, אלא בשבוע הקרוב ידונו כל מה שאפשר להגיע לסיכומים, או לחילופין, אם רוצים להאריך בזה אז שיצא מכתב מהמנכ"ל על הקפאת החוזר עד להודעה חדשה, אבל בפועל לא יצא מהצעה זו כלום.

    ולאחריו דיבר כב' הגאון הרב שמחה קוק שליט"א רבה של רחובות וראש אבות בתי הדין, שחיזק את מעמד הרבנות, ואמר שחייבים לשמר את הקיים, ולא לשנות ולא להוריד מסמכות המרא דאתרא, שזה דבר הלכתי מהתלמוד, ולכל אורך הדורות, והרחיב בהרבה נושאים שבקדושה.

     



    0 תגובות